שם:
טלפון:
דוא"ל:
חברת ייעוץ עסקי

התנצלות – סליחה בלבד או פיצוי ליד?

בילדותנו חינכו אותנו שכאשר עשינו משהו לא בסדר, מספיק שנבקש סליחה והסתיים הסיפור. אך זה לא פועל כך בחיים עצמם. לכולנו קורה מידי פעם שאנו לא יכולים להיות לעזר עבור חברים או אנשי משפחה קרובים בדיוק בזמן שהם הכי זקוקים לנו.

למה? מכיוון שלא תמיד זה הולך, יש לנו את הסיבות שלנו, יהיו אשר יהיו. לעיתים אנו נשארים מאוחר יותר בעבודה, פעמים שיש לנו מחויבויות קודמות, הרצון להיות עם הילדים שלנו ולבלות זמן איכות עם בת / בן הזוג שלנו כשיש אפשרות ולפעמים פשוט לא מתאים לנו באותו רגע נתון להגיע לעזור לחבר שצריך אותנו לעזרה מכיוון שאנו עייפים או עמוסים בעצמנו.

ביסודנו אנחנו אנשים טובים ואם גרמנו נזק לאדם ולא פיצינו על כך, אפילו אם רק ביקשנו סליחה נמצא שאותו אדם התרחק מאתנו ועל מנת להחזיר את הקשר על קנו עלינו לפצות על כך.

התנצלות או פיצוי

ניתן לראות דוגמאות רבות לכך בחיי היומיום שלנו. אספר על מקרה או שניים על מנת להמחיש יותר את כוונתי:

  • ילדכם שהה בגן ושיחק עם חבר. במהלך המשחק הוא שבר לחבר את הצעצוע ובכך הוא גרם נזק לאותו ילד. בתור הורים אחראיים עליכם לקחת אחריות ולטפל במקרה באופן כזה שיסביר לילד כיצד לנהוג אל מול אותו חבר ושעליו להתנצל בפניו ואולי אף לקנות לו צעצוע חדש.
  • חבר קרוב ביקש מכם עזרה במעבר דירה ובדיוק באותה העת לוח הזמנים שלכם לא הסתדר מכיוון שהחלטתם להישאר יותר זמן בעבודה. כיצד תטפלו במצב זה? שכן, ברגע שבו סירבתם לעזור לא תמיד זה מתקבל בהבנה בצד השני. ועל מנת לשמור על הקשרים שלא ייפגעו כתוצאה מההחלטה שלא לעזור באותו רגע נתון, עליכם בעצם לדעת להתנצל בפני אותו חבר אך גם לפצות אותו. כלומר, במקרה זה לא מספיק שנאמר רק 'סליחה אני מתנצל אני לא יכול לעזור לך היום'.

חשוב לדעת לפצות את החבר אם הוא חשוב לנו ואם אנו רוצים להמשיך ולשמור אתו על קשר טוב, ובעצם לפעול בשתי דרכים:

  • להתנצל על כך שלא יכולתם להתפנות לעזרה.
  • לדאוג לפיצוי על מנת לנקות מבחינה אנרגטית את היחסים כדי שהתחושות הללו לא יישמרו לעד ויצברו כעסים שיקלקלו את החברות.